duminică, 1 iulie 2012

Un gand de final...de an scolar...

Anul şcolar 2011-2012 tocmai s-a sfârşit. Nu pot decât să vă urez “Vacanţă plăcută!” , să aveţi o vară liniştită, multă voie bună şi multe bucurii.

O altfel de lectie de dirigentie...



Spre sfarsitul anului scolar am planuit o iesire la Muzeul de Istorie si Etnografie, Tg. Neamt. Elevii clasei a IX-a E, alaturi de dna diriginta, prof. Elena-Diana Spiridon au pasit in cunoasterea locala a orasului Tg. Neamt.
Expozitia permanenta a muzeului a fost reamenajata de curand, si astfel am dorit sa invatam si altceva intr-o ora de dirigentie...am plecat pe urmele istoriei locale. Muzeele de istorie  furnizeaza informatii interesante despre timpul si spatiul istoric. 

 
 
Am descoperit frumusetea costumului popolar autohton, importanta lazii de zestre, cat si obiceiurile de nunta din tinutul Neamtului.Costumul popular romanesc reprezinta vesnicia si individualitatea unei etnii. Costumul popular constituie, alături de limbă, obiceiuri şi tradiţii,o marcă a identităţii etnice, un element prin care recunoşti imediat identitatea unui popor.





 O vizita la Muzeul de Istorie si Etnografie inseamna o fascinanta calatorie prin timp, de la descoperirea primelor unelte si pana astazi, pentru a sti cum s-a format acest targ de sub cetate, cum au aparut si au evoluat mestesugurile, cum s-a ajuns la diversitatea formelor de viata pe care le intalnim astazi la tot pasul. Este, in acelasi timp, o inedita calatorie in spatiu, strabatand intreaga arie de mestesuguri. In aceasta calatorie  afli lucruri uimitoare,  inveti sa observi, sa intelegi mai bine lumea inconjuratoare si astfel o vei pretui mai mult...

Am descoperit CHEIA SUCCESULUI sau CHEIA cu care se deschide viitorul, speram ca pana la sfarsitul clasei a XII-a sa reusim acest ideal.

Am descoperit lada de zestre a bunicii, ca  o cutie plină de mistere, din care ieşeau la iveală valuri felurite de pânză, broboadele de mers la biserică, hora sau nunta, sumanul, scoarţele şi macaturile „din zestre“ .


Şi cu adevărat este plină de taine, pentru că, odată deschisă, trezește amintiri, duce cu gândul la întâmplări de demult, la oameni care au fost şi nu mai sunt, la o lume pe care, dacă ai noroc, o poți descoperi doar din poveştile spuse de bunici, în nopţile de iarnă.
Însă nu doar conţinutul lăzii era martorul unei alte lumi, ci şi decorul deosebit al acesteia, căci meşterii care făureau aceste obiecte atât de preţuite se întreceau în a sculpta sau a picta lada într-un mod cu totul aparte.


Consemnează pentru viitor, Loredana Asaftei, clasa a IX-a E.

In nord curat de Bucovina

Termenul de excursie are, cu siguranţă, înţelesuri multiple pentru orice cadru didactic. Nu doar un timp de relaxare şi de odihnă activă, de ajungere în locuri noi şi la oameni noi. O oportunitate ce nu trebuie nicicum amânată în drumul formării elevilor noştri, mai ales în aceste vremuri în care comoditatea şi tentaţia de a cunoaşte Lumea lui WWW tinde să acapareze interesul copiilor de a cunoaşte lumea direct şi în timp real.

Excursie tematică desfășurată pe traseul Mănăstirile din Nordul Bucovinei și  Masivul Rarău
Tocmai de aceea, excursia tematică ”Bucovina la pas” a fost aleasă special ca formă de organizare, fiind considerată de către membrii echipei de coordonare drept cea mai eficientă activitate de cunoaștere, relaxare și socializare. În urma excursiei am constatat că elevii participanți au venit în contact cu locuri pe care, din păcate, mulţi români nu le-au vizitat, preferând să ajungă mai curând în ţări străine. Nimic rău în excursiile externe, dar identitatea națională într-o Europă unită trebuie sădită, îngrijită şi susţinută să dea roade încă de la vârste fragede.
Renunţând la spaţiile convenţionale ale demersului educaţional, excursia a accentuat latura formativă. Cunoşterea a fost completă, incitantă, cu efecte de lungă durată. Obiectivul proiectului şi-a găsit un loc clar şi sigur de împlinire prin derularea acestei excursii. Elevii au fost astfel actorii principali ai propriei lor formări, iar impactul asupra lor a avut valoarea unui feed-back pozitiv.

În Fălticeni au fost impresionaţi de atmosfera încă prezentă a marilor oameni de cultură care s-au afirmat pe scenă și în sculptură. Au privit acele creații, ce exprimau legătura dintre natură și piatră, au aflat despre străduinţa şi stăruinţa lorcreatorului de a reda etapele vieții. Au admirat originalitateascu sculpturii Fata cu mandolină și au aflat povestea operelor lui Ion Irimescu. Acesta a donat peste 300 de opere primariei locale, dând naștere astfel celei mai mari colecții permanente de autor din România.

La Suceava, în timpul vizitei Muzeului de Istorie părea că timpul s-a întors şi, cu siguranţă, mai bine au înţeles toate câte le aflaseră în orele de istorie.

În urma turismului religios efectuat, elevii au înţeles cu adevărat de ce Mănăstirile din Nordul Moldovei sunt declarate monumente UNESCO, pentru că aici istoria, arhitectura, convieţuirea paşnică şi productivă a celor ce convetuiesc în cadrul mănăstirii oefră originalitate lăcașelor de cult.

Excursia în Masivul Rarău, la Pietrele Doamneia adus elevilor noştri marele beneficiu al întâlnirii cu natura la ea acasă. Ei ştiau multe lucruri despre munţii aceia. Dar nu voi uita niciodată privirile lor pline de încântare ori uimire în faţa minunilor pe care natura, doar ea, le poate crea; Vizitarea Stației meteo a fost nu doar admirarea unui peisaj superb, în care natura se completa cu divinul, ci si cercetarea ”vremii” la ea acasa. Acestea, cu siguranţă, au lăsat urme adânci şi calde care se vor dovedi în viitor a fi sprijin pentru tinerii ce vor fi, pentru gândul lor pentru natură şi ţară.

Copiii au manifestat un real interes pentru obiectivele vizitate; au simțit efectiv că participă la o altă manieră de a acumula cunoștințe noi, de a socializa și de a vedea locuri noi. Activitatea a fost foarte atractivă și a contribuit în mod vizibil la consolidarea cunoștințelor de cultură generală. S-a propus întocmirea de către elevi a unui album cu fotografii din excursie.
Echipa coordonatoare a excursiei a fost organizata din prof.ing. Ioan Salomia,prof. TIC Daniela Pavel, prof. istorie Elena-Diana Spiridon si dir.adj. prof. Mariana Munteanu, dir.adj. Laurentiu Pavel.
In excursia tematica au participat 45 elevi cu vârste cuprinse între 15-18 ani, din clasele a IX-a E si a XI-a D, profil Tehnician în gastronomie, Colegiul Tehnic ”Ion Creangă” Tg. Neamț.

 

A fi tanar inseamna... TiA

Nu sunt numai simple gânduri aşternute pe o coală albă de hârtie, sunt adevăruri pure, cu care trăim înnobilaţi de esenţă în fiecare zi, suntem oameni ce construim oameni, părinţi ce creştem copii, adică viitori tineri. Ce înseamnă a fi tânăr?! E o întrebare retorică pentru că la ea răspunde doar cel care a trăit deja o viață și face bilanțul acesteia. De ce oare oamenii când ajung la bătrânețe duc dorul tinereții și poate chiar regretă de foarte multe ori ceea ce nu au reușit să facă când erau tineri?! A fi tânăr înseamnă a fi activ, a fi demn de ceea ce faci, a fi ingenios, a fi puternic spiritual și moral, a fi rezistent la tentațiile secolului în care trăim… A fi tânăr înseamnă plin de idei, a fi implicat şi dornic de afirmare, a comunica şi a socializa, a avea prieteni şi a fi prieten, pentru ca din prietenie se nasc cele mai frumoase realizări. În același timp, a fi tânăr implică și responsabiltatea, respectul și conștientizarea sensului vieții.

În săptămâna ”Școala altfel”, mai precis între 5-7 aprilie 2012 un grup de profesori, studenți si elevi am participat la programul TiA-Scrierea Propunerilor de Finanțare în Contextul Programului Tineret în Acțiune, formatori fiind Adrian Vașnic și Andreea Țundrea, doi tineri extrem de adorabili pentru care se potrivește ca motto de viață „Dăruirea de a-i învăța pe alții și bucuria de a învăța de la alții…”

TiA sau „Tineret în Actiune” (Youth in Action) este programul Uniunii Europene care susține activitățile de învățare nonformală pentru tineri, prin finanțarea de proiecte. Acesta vine în continuarea programului „Tineret” (Youth) și este implementat din anul 2007. Programul, cu finanțare de la Comisia Europeana, vizează promovarea cetățeniei active în rândul tinerilor, dezvoltarea sentimentelor de solidaritate și toleranta, sprijinirea înțelegerii reciproce între tinerii din diferite țări, promovarea cooperării europene.

La acest curs am învățat că prin Tineret în Acțiune se poate aduce o schimbare în bine la nivelul comunității, că TiA înseamnă implicarea organizațiilor și a tinerilor înșiși, înseamnă lucru în echipă și comunicare. TiA aduce împreună diferite realități și culturi, creează dialog. Tineret în Acțiune înseamnă a învăța, a participa, a împărtași. Nu în ultimul rând, TiA este despre oamnei, oameni care vor ca vocea lor să fie auzită, care vor ca ideile lor să se materializeze și care vor să facă aceste lcruri împreună. Acțiunile operaționale TiA sunt:

 Schimburi de tineri

 Inițiative ale tinerilor

 Proiecte pentru democrație participativă

 Serviciu European de Voluntariat (SEV)

 Proiecte de formare și rețele

Am înțeles că trebuie să ne implicăm, deoarece este vorba de oameni în general și de tineri în special, tot felul de tineri, și despre interacțiuni culturale. Am descoperit ”Scrierea de proiecte în context TiA”, ce înseamnă a învăța prin a face, a lucra în echipă, a comunica, a înțelege pe tine însuți și pe cei din jurul tău.

Fii tânăr și participă la proiecte TiA, ce pot să-ți deschidă mintea și inima!



ZIUA EROILOR



ZIUA EROILOR

Este Ziua Eroilor din toate timpurile şi din toate locurile, care s-au jertfit pe câmpurile de luptă, în lagăre şi în închisori pentru apărarea patriei şi a credinţei strămoşeşti, pentru întregirea neamului, libertatea şi demnitatea poporului român.
Prin hotărârile Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române din anii 1999 şi 2001, sărbătoarea Înălţării Domnului a fost consacrată ca Ziua Eroilor şi sărbătoare naţională bisericească. Totodată, Legea 379/2003 privind regimul mormintelor şi operelor comemorative de război a proclamat cea de-a patruzecea zi de la Sfintele Paşti,
            sărbătoarea Înălţării Mântuitorului Iisus Hristos – Ziua Eroilor, ca sărbătoare naţională a poporului român.  Poporul care are sfinţi şi eroi este un popor care s-a luptat în istorie. Lupta                   duhovnicească a cuvioşilor, sfinţilor părinţi, a martirilor şi a tuturor sfinţilor a avut ca rodire de la Dumnezeu prin lucrarea Duhului Sfânt înălţarea lor în Împărăţia Cerurilor. Pomenirea aceasta este o datorie din partea noastră ca recunoştinţă adusă lui Dumnezeu pentru jertfelnicia celor care s-au luptat pentru apărarea credinţei şi a patriei strămoşeşti, pentru libertatea şi demnitatea poporului român ca fiind daruri de la Dumnezeu.
Ziua Eroilor, sarbatorita cu defilare si depuneri de coroane la Tg.Neamt. Sa nu ii uitam pe cei cazuti in lupta! Aceasta este deviza dupa care s-au luat autoritatile din Tg. Neamt pentru a-i comemora pe eroi. Din partea CTIC au participat la depunerea de coroane pentru eroii neamului elevii clasei a XIII-a K rp si prof. Ciubotaru Alexandru, prof. Spiridon Elena-Diana si prof. Lipan Roxana Mariana.

 

9 mai 2012 - 135 de ani de la proclamarea independentei de stat a Romaniei

9 MAI 2012, COLEGIUL TEHNIC ION CREANGA, TG. NEAMT
Evenimentele de la 9 mai 1877 şi 9 mai 1945, precum şi Ziua Europei se înscriu ca momente glorioase ale luptei românilor pentru libertate, unitate şi independenţă. Sărbătorirea zilei de 9 mai este pentru poporul nostru un prilej de îndreptare a gândurilor pline de recunoştinţă către generaţiile de luptători şi eroi pentru dreptate socială, libertate, unitate şi independenţă.
Aceste evenimente au fost marcate si la CTIC, printr-o sesiune de referate si comunicari. Alaturi de profesorii de istorie s-a implicat si dna prof. Doina Baroiu, presedinte ATRF Tg. Neamt.

9 Mai 1877 – moment de cotitură în istoria poporului român

Pe 9/21 mai 1877, a avut loc sesiunea solemna a Adunarii Deputatilor, care proclama independenta de stat a Romaniei.
Din momentul semnarii Conventiei romano-ruse din 4 aprilie 1877, tara noastra se afla in razboi cu Poarta Otomana. De acum inainte problema majora pentru Romania era implicarea directa in razboi, ca parte cobeligeranta, intr-o alianta militara cu Rusia, oferind astfel tarii noastre un statut superior la incheierea ostilitatilor. Romania trebuia sa avanseze cat mai rapid la o stare deschisa, declarata oficial, de razboi, situatie care implica proclamarea independentei, dar in alianta militara cu Rusia. Guvernul, la randul sau, in paralel cu actiunea diplomatica pentru justificarea fiecarui pas facut de tara spre a-si apara interesele, dar si pentru a convinge diplomatia rusa sa coopereze, in cobeligeranta contra Turciei, a proclamat independenta Romaniei.
Astfel, la 9/21 mai 1877, ministrul de externe, Mihail Kogalniceanu, declara in Parlament ca suntem ''in stare de rezbel'', ''dezlegati de legaturile noastre cu Inalta Poarta si prin urmare suntem independenti, suntem natiune de sine statatoare''.
Expresie a dorintei si vointei poporului roman, proclamarea independentei si lupta pentru impunerea si recunoasterea ei au constituit actul politic si de jertfa al intregii natiuni romane, apreciate de toti cei care au participat la acele evenimente.

9 mai 1945 – încheierea celui de al doilea război mondial în Europa

 În noaptea de 8 spre 9 mai, la ora 2.00, în cartierul berlinez Karlshorst, căpeteniile celui de-al treilea Reich au semnat actul capitulării necondiţionate în faţa reprezentanţilor principalelor puteri aliate. În mod oficial, cel de-al doilea război mondial în Europa luase sfârşit prin strălucita victorie a Naţiunilor Unite asupra Germaniei naziste.
Demn de subliniat este şi faptul că participarea României la înfrângerea inamicului s-a sprijinit exclusiv pe resursele economice şi financiare ale ţării noastre, fapt aproape singular în rândurile statelor mijlocii şi mici, componente ale coaliţiei antihitleriste. Întreaga armată română care a acţionat pe frontul antifascist a fost înzestrată şi aprovizionată prin eforturile poporului român, cheltuielile economico-financiare ale statului român în perioada războiului antihitlerist trecând cu mult peste un miliard de dolari.

Omagierea ostaşilor care şi-au dat viaţa pentru înfrângerea fascismului, trezeşte cele mai alese sentimente în rândurile oştirii şi a populaţiei civile, care iartă, dar nu uită jertfele bunicilor şi părinţilor noştri pentru apărarea pământului strămoşesc.

9 mai – Ziua Europei
După încheierea celui de al doilea război mondial o seamă de personalităţi ale vieţii politice europene au fost preocupate de crearea unor instituţii pentru apărarea păcii şi prevenirea unor noi războaie. În anul 1950, din iniţiativa lui Jean Monett şi a lui Robert Schuman, ministrul afacerilor externe al Franţei, s-au pus bazele colaborării cu cancelarul Germaniei, Konrad Adenauer, în spiritul înţelegerii şi al bunei colaborări între Franţa şi Germania şi cu celelalte popoare europene.
România a aderat la principiile Uniunii Europene în anul 1995, iar la 25 aprilie 2005 statele membre i-au confirmat adeziunea, fiind primită, împreună cu Bulgaria, în ianuarie 2007, în Uniunea Europeană, numărul statelor Uniunii Europene crescând la 27.