Coco Chanel - femeia care a schimbat moda
Despre Coco Chanel s-a spus că a schimbat vieţi. Milioane, poate chiar miliarde de vieţi, ale femeilor din lumea întreagă. Le-a schimbat garderoba şi înfăţişarea, le-a învăţat să fie independente şi să aibă încredere în ele. Şi astăzi, la 127 de ani de la naşterea doamnei absolute a modei internaţionale, legenda sa persistă, la fel ca moştenirea pe care a lăsat-o femeilor de pretutindeni. Coco Chanel işi ascundea originile.Nimeni n-ar fi crezut că fetiţa orfană şi săracă din Saumur, un orăşel de lângă Paris, va reuşi în viaţă, necum să se gândească la faptul că ea va influenţa atât de mult lumea, încât moştenirea ei să fie preţuită şi la mulţi ani după dispariţia sa fizică. Pe numele adevărat Gabrielle Bonheur Chanel, celebra creatoare de modă s-a născut pe 19 august 1883, într-o familie sărmană. Tatăl, Albert Chanel, era un negustor mărunt, iar mama, Jeanne Devolle, croitoreasă. Aceste origini modeste, precum şi primii ani ai vieţii sale au rămas ascunse pentru multă lume, ieşind la iveală, puţin câte puţin, abia după moartea stilistei. De altfel, anumite aspecte din viaţa celebrei Coco Chanel au rămas incerte, variantele fiind diferite, în funcţie de sursă. Coco Chanel s-a născut pe 19 august 1883, dar susţinea că anul naşterii sale era, de fapt, 1893. Dacă cineva ar fi îndrăznit să sugereze altceva, ea îi replica: "O femeie are vârsta pe care o merită”.
Gabrielle a rămas orfană de mamă pe când avea doar 6 ani, iar tatăl a părăsit-o şi el, ducând-o la un orfelinat. Alte variante arată că a lăsat-o în grija unor mătuşi, care au încercat să îi ofere o educaţie tradiţionalistă, au învăţat-o să coasă şi să se poarte în concordanţă cu cerinţele vremii. Cert este că la vârsta de 18 ani Gabrielle Chanel se afla la orfelinatul unei mănăstiri din Moulins, unde ar fi învăţat meseria de croitoreasă. De acolo, însă, împlinind vârsta majoratului, a rămas din nou singură, alegând să-şi ia viaţa în propriile mâini, după ce refuzase postul de cusătoreasă oferit de călugăriţe. Gabrielle a părăsit orfelinatul şi a început un nou capitol din viaţa sa - anul 1905 o găsea cântând în cabaretul La Rotonde, frecventat de membrii regimentului de cavalerie a Franţei. Coco Chanel are o biografie misterioasă. Acolo, la cabaret, spune una dintre variantele biografiei sale, şi-ar fi luat porecla "Coco", acesta fiind numele de scenă sub care cânta, după titlul singurului cântec pe care îl ştia - "Ko Ko Rik Ko!". Altă variantă spune că tatăl o alinta cu acest nume, iar o alta, şi cea mai răspândită, arată că porecla a fost primită la orfelinat, după ce a interpretat în faţa colegilor un cântecel despre un câine pierdut pe nume Coco. Însăşi Coco Chanel a întreţinut misterul din jurul biografiei sale, evitând să clarifice anumite aspecte din primii săi ani de viaţă. Iar după moartea sa, creatoarea neavând urmaşi, speculaţiile s-au înmulţit.
Noul capitol al vieţii lui Coco Chanel l-a inclus şi pe Etienne Balsan, primul bărbat din viaţa ei, un ofiţer de cavalerie milionar, cu reputaţie de playboy. A plecat cu el la Paris, încheindu-şi, astfel, cariera de cântăreaţă. Tot în acea perioadă a început să îşi confecţioneze singură rochii şi pălării, cu ajutorul cărora s-a făcut repede remarcată. Idila cu Balsan nu a durat foarte mult, căci Coco nu se simţea în largul ei cu el, în "înalta societate". Ulterior, l-a cunoscut pe cel care avea să devină bărbatul vieţii ei, Arthur Chapel, poreclit "Boy". "Sunt multe ducese pe lume, dar o singură Coco Chanel".
Chapel era un sportiv englez despre care nu se ştiau prea multe amănunte. Era, ca şi Coco, un personaj cu un trecut misterios - poate că şi acest aspect i-a apropiat pe cei doi. Legătura lor a durat nouă ani, timp în care Coco, ajutată de "Boy", şi-a deschis şi primul "butic", în Paris, pe strada Gabon, la numărul 21. El avea încredere în calităţile ei de "modistă" şi i-a finanţat începutul afacerii, primul magazin, numit "Chanel Models". În ciuda faptului că se iubeau foarte mult, Chapel a ales să se însoare cu o englezoaică bogată şi văduvă, care îi putea oferi avere şi un titlu nobiliar. Coco i-a returnat atunci banii pe care el îi împrumutase şi a pornit pe picioarele ei. Nu l-a uitat niciodată pe Chapel, dar asta nu a împiedicat-o să aibă alte legături, unele controversate, şi să frângă multe inimi. O relaţie care i-a ştirbit reputaţia abia clădită şi i-a adus multă reclamă negativă a fost cea cu ofiţerul nazist Hans Gunther von Dincklage.
În timpul primului război mondial, relaţia cu acesta i-a adus destule favoruri, dar şi bârfe şi acuzaţii de antisemitism şi homofobie. Totuşi, probabil cel mai celebru iubit al ei a fost ducele de Westminster, la vremea aceea unul dintre cei mai bogaţi oameni din Europa. Şi acesta s-a străduit din răsputeri să o păstreze, oferindu-i susţinere financiară şi chiar mai mult: o cerere în căsătorie. Însă Coco Chanel era deja un nume în lumea modei şi a parfumurilor şi avea o avere estimată la 15 milioane de dolari. Aşa că şi-a permis să refuze titlul de ducesă şi un trai fără griji - dar şi fără provocări - cu o expresie care a rămas în istorie: "Sunt multe ducese pe lume, dar o singură Coco Chanel". Coco Chanel a început cu pălăriile. Încă din primele zile trăite la Paris, pe când avea doar 18 ani, Coco studia gusturile, tabieturile şi hainele celor bogaţi. Îndeosebi pălăriile doamnelor din înalta societate, imense şi împodobite cu pene de struţ, erau ţinta ironiilor sale. "Oare cum poate funcţiona un creier acoperit cu chestia asta?", se întreba ea, şi a hotărât că e timpul pentru o schimbare. Astfel a apărut primul magazin Chanel, în 1913, cel finanţat cu încredere de "Boy" Chapel.
Însă acesta a fost doar începutul. Încurajată de succesul pălăriilor propuse de ea, Coco a adăugat la oferta magazinului alte articole vestimentare, încadrate în acelaşi stil - elegante, comode şi deosebite. Iubitul ei i-a servit şi ca sursă de inspiraţie, astfel că multe dintre hainele promovate de Chanel erau, de fapt, derivate din garderoba masculină. Spre exemplu, celebra jachetă sport şi cardiganul pentru femei, articole inventate de Chanel, au apărut după ce, într-o zi răcoroasă, pe terenul de polo, a împrumutat haina lui Boy şi a constatat că se simte foarte bine în ea. Au urmat, în dulapurile femeilor, puloverele pe gât, hainele ce aminteau de uniformele marinarilor şi rochiile mulate din tricot sau jerseu de lână, materiale folosite până atunci numai pentru lenjeria intimă masculină. Şi tot Coco Chanel a dovedit ca şi femeile pot purta pantaloni, fără a pierde din graţie şi feminitate. Aşa se face că, în mai puţin de cinci ani, Casa Chanel devenise un nume destul de cunoscut în lumea modei. Între timp, deschisese alte două magazine, în Deauville şi Biarritz, staţiuni de coastă frecventate de cei bogaţi.
Cococ Chanel a ajuns designer pentru Hollywood. În 1938, chiar înainte de izbucnirea celui de-al doilea război mondial, Coco Chanel trecea printr-o perioadă mai puţin favorabilă. În parte din cauza scandalului cu iubitul său nazist, dar şi în condiţiile în care designerul italian Schiaparelli câştiga tot mai mult teren în lumea modei, Coco a decis să se retragă pentru un timp. Şi a făcut o pauză de 15 ani, înainte să reuşească să redevină ce-a fost. Revenirea s-a produs în 1953 şi a fost una "în forţă". Pe lângă magazinul de parfumuri, produse noi pentru marca Chanel, dar care se vindeau foarte bine, Coco a ieşit în evidenţă tot cu stilul său nonconformist pentru acele vremuri. În 1954 a deschis primul său magazin de "haute couture", care aducea din nou în garderoba femeilor articolele vestimentare specifice casei Chanel - simple, elegante şi comode. A fost perioada în care s-au răspândit celebrele taioare Chanel, pantalonii-clopot şi nu mai puţin celebra rochie neagră ("little black dress").
Toate au mers direct la inima publicului şi, mai mult decât atât, creaţiile sale au început să se poarte la Hollywood. De altfel, în anii ‘50 şi ‘60, Coco a colaborat foarte mult cu studiourile de film, a creat costume de scenă şi a îmbrăcat actriţe celebre precum Audrey Hepburn, Liz Taylor sau Anne Baxter. Hainele sale au devenit extrem de populare in acea perioadă, mai ales in Statele Unite. În paralel, parfumul Coco Chanel, primul parfum creat vreodată sub o etichetă de designer, făcea furori.
Chanel no.5 Şi in acest domeniu, al parfumurilor, Coco a păstrat ideea de eleganţă şi simplitate. Iar dacă în anii '20 piaţa era dominată de parfumuri dulci sau florale, Chanel avea să facă din nou cu totul altceva. În anul 1923 apărea pe piaţă Chanel No. 5, un parfum care îmbina pentru prima dată esenţele naturale cu elemente de sinteză obţinute în laborator - nu mai puţin de 80 de ingrediente erau folosite pentru realizarea lui. Şi nu era doar aroma sa deosebită. Era ambalat absolut original, într-o cutie simplă, cu etichetă austeră, avea o denumire ciudată şi sticluţa nu ieşea cu nimic în evidenţă. Acestea sunt şi astăzi elementele care deosebesc Chanel No. 5 de celelalte parfumuri şi care îl fac să fie încă cel mai bine vândut parfum din lume. Şi cel mai celebru. Cât despre istoria apariţiei sale pe piaţă, şi aici există mai multe variante. Una spune că Ernest Beaux, care lucrase ca parfumier pentru ţarii Rusiei, i-a oferit lui Coco Chanel două serii de variante de parfumuri, numerotate de la 1 la 5 şi de la 20 la 24, iar creatoarea a ales numărul 5.
Când s-a pus problema ce nume va purta parfumul, Coco a hotărât că va fi pur şi simplu Chanel No. 5, pentru că îl va lansa pe 5 mai, iar această coincidenţă îi va purta noroc. Altă poveste susţine că acel 5 din numele parfumului este chiar numărul norocos al lui Coco Chanel, după cum i-ar fi indicat o ghicitoare. Ce se ştie, însă, cu siguranţă, este că parfumul acesta a făcut-o să devină celebră şi milionară.
Modelul femeii de afaceri~ Coco Chanel. Pe lângă toate inovaţiile din domeniul modei, pe care le-a lăsat moştenire femeilor de pretutindeni, Coco Chanel a "inventat" şi conceptul de femeie de afaceri, un adevărat model de succes şi dăruire. A sacrificat pentru carieră totul, şi-a condus afacerea până în ulimul moment şi nu s-a căsătorit niciodată. Cea care a fost numită "regina modei" a murit la vârsta de 87 de ani, într-o zi de duminică, pe 10 ianuarie 1971, în somn. Se afla în patul său, în căminul pe care l-a preţuit şi l-a iubit atât de mult, apartamentul său de la hotelul Ritz, unde a locuit timp de 30 de ani. Karl Lagerfeld, cel care acum conduce compania Chanel şi este principalul designer al casei începând din anul 1983, a mărturisit de multe ori că vizitează acel apartament ori de câte ori are nevoie de inspiraţie.
Şi, cel puţin până acum, se pare că ideea funcţionează. Lagerfeld a reuşit să păstreze strălucirea firmei, ideile şi nonconformismul lui Coco, adaptate la cerinţele vremii. Compania are în prezent peste 100 de magazine în întreaga lume, 35 dintre ele fiind numai în Japonia, unde marca Chanel este foarte preţuită. De altfel, în întreaga lume numele Chanel este o garanţie a eleganţei, a senzualităţii şi a rafinamentului. Nu numai prin hainele şi parfumurile care întrunesc aceste calităţi, ci şi prin amintirea a celei care a făcut totul posibil, o adevărată doamnă a modei, Coco Chanel.
Material realizat de Clubul de Istorie "Plaiesii Cetatii"